Heb je een klacht?
Klachtenreglement
Als lid van de LVVP (Landelijke Vereniging van Vrijgevestigde Psychologen & Psychotherapeuten) ben ik aangesloten bij de klachten- en geschillenregeling. Aansluiting hierbij is een eis van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg. Ik vind het belangrijk om de gelegenheid te hebben om naar mij uit te spreken wat je nodig hebt. Als je ergens ontevreden over bent dan nodig ik je uit om dit met mij te bespreken. We kunnen dan samen kijken wat een goede oplossing is. Maar als je dit toch onvoldoende vindt, dan houd ik me aan de richtlijnen van onze beroepsvereniging en natuurlijk ook aan de eisen die de wet voorschrijft. Een korte samenvatting:
Stap 1. Bespreek de onvrede met je behandelaar
Het meest adequate is natuurlijk om je onvrede te bespreken met je behandelaar, met mij in dit geval. Dit verheldert en lost op.
Stap 2. Schakel een klachtenfunctionaris in
Is het lastig om in gesprek te gaan? Of voel je je onvoldoende gehoord? Of komen we er samen niet uit? Dan is er een klachtenfunctionaris van de LVVP beschikbaar. Hij/zij kan dan bemiddelen. Deze klachtenfunctionaris is onafhankelijk, hij/zij kiest geen partij en is hiervoor getraind.
Stap 3. Tuchtrecht
Als klinisch psycholoog val ik onder het tuchtrecht. Dit is geregeld in de Wet BIG. Je kunt dus ook je klacht indienen bij het Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg. Je kunt hiervoor meer informatie vinden op de website van het Tuchtcollege.
Dit is een kort overzicht van welke stappen je kunt ondernemen als je een klacht hebt. Een uitgebreide beschrijving van hoe je jouw klacht verder kunt afwikkelen, tref je aan op de website van de LVVP.